Dovezi ale trecutului masonilor

Documente recente au dezvaluit numele primului "acceptat" in cadrul unui cerc masonic: era un scotian, John Boswell, laird (adica lord) de Auchinlech. A fost primit in antii 1600 de Loja din Edinburgh. In anul 1616, celebrul anticar Elias Ashmole, un rozicrucian de frunte, este admis in Loja din Warrington, Anglia. Acesta are un rol esential in procesul trecerii rozicrucienilor la organizatiile masonice. Dinamica respectivului proces este foarte interesanta. In anul 1670 masonii acceptati devenisera deja preponderenti: loja din Abardeen cuprinde 39 de frati "acceptati" si doar 10 operativi.

Pe masura ce numarul masonilor "acceptati" crestea, Masoneria se transforma din asociatie profesionala in societate eu caracter filosofic si politic. Luptele dintre Wilhelm al3-lea de Orania si stuartisti (partizanii familiei Stuart) au determinat, practic, influenta Masoneriei politice. Gentilomii oranisti si stuartisti se grupau si complotau la adapostul lojilor masonice. Dupa infrangerea Stuartilor, in 1689, se vor petrece doua fenomene esentiale pentru Franc-Masonerie: regimentele scotiene si irlandeze Invinse ale Stuartilor au debarcat in Franta, mutandu-si acolo lojile lor masonice; iar in Anglia, Wilhelm al III-lea de Orania ia sub protectia sa lojile ramase, incurajand astfel viitoarea constituire a primei Mari Loji a Franc-Masoneriei speculative, in 1717, la Londra. Aceasta a fost infiintata pe 24 iunie 1717 (de ziua Sf Ioan) si provenea din unirea a patru loji londoneze: "The Crown"; "The Goose and Gridiron"; "The Apple Tree"; "The Rummer and Grapes" (conforrn obiceiurilor masonilor operativi lojile se numeau dupa locul de intrunire - care, in genere, era un han).

Primul Mare Maestru a fost ales Anthony Sayer, care a fost si ultimul Mare Maestru operativ, caci provenea din randul breslelor. Marea Loja pastra de la vechile asociatii profesionale ale constructorilor parolele, semnele si simbolismul, dar le va dezvolta dupa modelul anticelor societati secrete (pitagoricieni, misterele lui Isis etc.). De asemenea, va reorganiza ritualul si, mai ales, va adopta idealul rozicrucian al eliberarii omului prin cultura.

Deviza Masoneriei speculative era: "Un mason liber intr-o loja libera". Printre figurile marcante ale Marii Loji din Londra trebuie amintiti Jean-Theophile Desaguliers (fiu de pastor hughenot) si, mai cu seama, James Anderson, cel care va redacta in 1723 prima constitutie masonica: "The Constitutions of the Free-Masons, Containing the History, Charges, Regulations of That Most Ancient and Right Worshipful Fraternity" (Constitutia francmasonilor, continand istoria, sarcinile, regulamentele acelei Fraternitati foarte vechi si foarte onorabile). Aceasta este considerata catehismul Franc-Masoneriei universale. Ea prezinta o istorie masonica fabuloasa: primul mason ar fi fost Adam, caruia Marele Arhitect al Universului (Dumnezeu) i-a transmis primele notiuni de geometrie.
Desi Constitutia a fost modificata in 1738, istoria fabuloasa a ramas, spre marele scandal al papilor de la Roma, care nu puteau admite ca Adam a fost francmason. De aceea, Vaticanul va condamna hotarat Franc-Masoneria, atat in 1738 ("In eminenti apostolatus specula" bula papei Clement al XII-lea), cat si in anul 1751 ("Providas Romanorum Pontificum" bula papei Benedict al X1V-lea). Razboiul intre Franc-Masonerie si catolicism s-a aprins asadar - iar de multe ori va fi chiar sangeros.
 Constitutia din 1723 admitea dupa regulile Camaraderiei doua grade masonice: Ucenic si Calfa.  Constitutia din 1738 adauga inca un grad si anume acela de Maestru.

De asemenea aceasta acorda o mare importanta Bibliei - importanta contestata apoi de unii Frati Masoni. Primul conflict asupra Bibliei s-a declansat in anul 1725 si are o serioasa importanta. El i-a opus pe Moderni (Marea Loja a Londrei) si pe antici (Loja din York, considerata inca Loja-Mama a intregii Anglii). Anticii  se doreau in continuare crestini; ei vor infiinta in anul 1746 Gradul Royal Arch - profund ezoteric, continand revelarea veritabilului Nume" (adica numele esentei divine). Cele doua curente se vor reconcilia abia in 1813, acceptand pentru totdeauna Biblia in ritual. Atunci se creeaza Marea Loja Unita a Angliei, declarata ulterior Marea Loja-Mama a lumii. Dar deocamdata Marea Loja din Londra observa cu atentie un fenomen: constituirea primelor ateliere franceze. Franc-Masoneria speculativa efectuase saltul pe continent.