Cu trenul prin tara

Am mers saptamana trecuta in weekend cu trenul pana la Iasi si inapoi in Galati. un drum incredibil de placut mai ales avand in vedere lungimea lui, caci la o adica kilometri intre cele doua nu sunt atat de multi, dar tot nu pot sa imi dau seama cum de am facut vreo sase ore.

Desigur variante mai scurte exista: e microbuz la 50 de lei care face vreo 5 ore dar nu te poti misca timp de cinci ore, e tren accelerat care si el face tot cam atat insae vreo 70 de lei.

Deci diferenta nu ar fi mare insa noi am optat pentru schimbare de tren in Barlad pentru ca singura diferenta care conta pentru noi era cea de bani. adica am ajuns sa dam vreo 35 de lei de persoana numai pentru ca am luat un tren privat - TFG-ul si unul personal de Iasi. Dar totusi nici asa parca nu mi se pare ca timpul a fost unul bun. Sunt aproximativ 100 de kilometri intre Galati si Barlad si nu intelege de ce un tren privat face trei ore. Doar s-au facut linii private ca sa se circule mai repede din cate stiu. Iar de la Barlad pana la Iasi la fel, sunt vreo 120 de kilometri insa trenul face tot cam trei ore.

De vreme ce cu masina faci atatia kilometri in mai putin de trei ore daca chiar te grabesti. Desigur ii faci daca sunt si drumurile bune. Dar la noi in tara nu e nimic bun. Poate doar oamenii dar si astia sunt putini.

Totusi sa mergi cu trenul prin Romania e o adevarata experienta. Spun prin Romania ca am fost si in alta tara si sincer viteza e usor simtitoare. Adica dai un ban dar stai in primul rand, cum se spune la noi sau daca estid estept si ai si mai multi bani stai si pe scena. La urma urmei deranjante nu e faptul ca faci mult cu trenul ci faptul ca dai si o gramada de bani, conditiile sunt jalnice, iar igiena celor din tren si mai jalnice. Cel putin din Barlad spre Vaslui am zis ca o iau razna. Nu am nimic cu nimeni dar urcasera niste oameni, saracii, cred ca toata viata lor au fost certati cu apa si cu sapunul sau pur si simplu poate ca era prea cald si s-au stricat in sumedeniile de haine ce le aveau pe ei. caci ce-i drept erau vreo 20 de grade afara, in final de octombrie si geamurile inchise in tren, intr-o tentativa de a da si caldura, s-au incins oamenii. Dar eu cel putin stiu ca atunci cand plec la drum mai ales cu un mijloc de transport in comun imi pun si un tricou pe mine, si indiferent de destinatie sau de mijloacele ei, inainte sa plec de acasa imi pun haine curate dar inainte fac un dus bun.

O alta mare deficienta a trenurilor romanesti e jegul lor propriu. Deci nu-i destul ca sunt oamenii cum sunt dar si trenurile. Adica esti obligat dupa ce mergi cu un tren sa faci o baie buna si sa iti schimbi hainele, iar daca intamplarea face sa ai la tine servetele umede sa le folosesti de fiecare data cand atingi ceva. De baie nu mai vorbim pentru ca e tragic.

Si apropo… Cine spunea ca nu se mai merge cu nasul? Ca era mare tragedie printre oameni… uite ca se mai merge cu nasul, ca am vazut eu cu ochii mei cum un om a intins mana sa dea si nasul a intins mana sa ia, apoi tot sub nasul meu o doamna a incercat acelasi elegant lucru, care i-a reusit fara absolut nicio piedica. Eu n-am nimic cu ei, dar preturile la tren nu cred ca s-au marit degeaba. Adica la urma urmei cred ca s-au marit pentru ca au inceput sa puna supracontroale pe traseu si acestea trebuie platite in plus pentru deplasari. Dar daca tot mergem pe criterii civilizate atunci de ce nu mergem cu totii?

Departe de noi acest adevar. Promit ca in urmatoarele luni o sa imi iau masina, o sa strang bani din greu si o sa imi au masina. O sa fac tot posibilul sa ocolesc mijloacele de transport in comun. Chiar daca pana acum ma gandeam ca masina este un lux sau un moft. Acum nu vreau decat sa merg decent pana la o destinatie si fara prea multe oboseli.